Harkitsetko työterveyshuollon vaihtamista? Älä turhaan jää kiinni vaihtamistuskaan, homma on helppo hoitaa!
Jos et ehdi lukea juttua, lähetä viesti työterveyshoitajalle, joka kartoittaa vaihtamisen tarpeen – tai laske hinta heti laskurilla.
Osa työnantajista kilpailuttaa palveluntarjoajat rutiininomaisesti muutaman vuoden välein, osa taas vaihtaa vasta, kun jokin hankituissa palveluissa harmittaa.
Tyypillisimpiä syitä vaihtoon ovat:
Joskus tyytymättömyyden syynä voi olla yksinkertaisesti se, että sopimussisältö on epäselvä ja monimutkainen. Jos työnantaja ei tunne sopimuksen sisältöä, voi tämä johtaa "yllätyslaskuihin" tai työntekijöiden tyytymättömyyteen palvelutasoon.
Tärkeintä on valita yrityksen tarpeisiin sopivat palvelut.
Potilastietojen siirtämisestä sinun ei tarvitse kantaa huolta: työterveyshuolto pääsee perehtymään niihin Kanta-järjestelmästä, mikäli työntekijäsi ei ole kieltänyt tietojen luovuttamista terveydenhuollon yksiköiden välillä.
BONUS: Jos vain suinkin ehdit, anna aikaisemmalle palveluntarjoajalle palautetta.
Kerro, mihin olit tyytyväinen ja mihin tyytymätön. Pyydä myös vastapalaute: työterveyshuollolla on usein henkilöstöstäsi arvokasta näkemystä, jota voit hyödyntää seuraavassa yhteistyössä.
Tärkeintä on, että aikataulu ja askelmerkit ovat molemmille osapuolille selvät. Vastuu aloitustoimenpiteistä on työterveyshuollolla, mutta työnantajan yhteyshenkilön pitäisi olla tavoitettavissa, jotta ne voi hoitaa.
Varmista, että työntekijät tietävät, miten ottaa yhteyttä uuteen palveluntarjoajaan, ja mitä he voivat palveluilta odottaa. Tämä on erityisen tärkeää, mikäli myös palvelutaso muuttuu. Voit tarvittaessa pyytää tukea ja materiaaleja viestintään työterveyshuollosta.
Seuraa ja arvioi uuden palveluntarjoajan toimintaa ja palveluita. Arvioi, täyttääkö uusi palveluntarjoaja odotukset ja tarpeet suhteessa kuluihin, ja onko yhteydenpito sujuvaa.
Haluatko keskustella työterveyshuollon vaihtamisesta tai kaipaatko palvelukartoitusta? Ota yhteyttä, katsotaan, voisimmeko olla avuksi!